Köpvillkor

Vanliga frågor: 

Vad kostar frakten?

Inom Sverige kostar frakten mellan 39 och 49 kronor. Vi använder oss av DHL och PostNord. Du kan även hämta dina beställda varor i den fysiska butiken på Engelbrektsgatan 7 i Malmö. Det kostar naturligtvis ingenting. 

Vi fraktar gärna utanför Sverige. Kontakta oss så ordnar vi det. Ring 0708-177 554 eller mejla till [email protected]

Du betalar frakten när du returnerar varor vid ånger. 

Kan man få hjälp med att göra en beställning? 

Självklart, hör av dig till oss på 0708- 177 554 så hjälper vi dig. 

Vem tillverkar produkterna som säljs i nätbutiken?

Våra produkter kommer från svenska tillverkare och formgivare. Information om varje tillverkare och formgivare ser du längst ned i texten om produkten. Har du frågor om våra produkter är du välkommen att höra av dig så hjälper vi till. 

Hur lång bytesrätt har jag?

När du handlar i nätbutiken har du 90 dagars bytesrätt. Se mer information i texten under Ångerrätt/Reklamation längre ner på denna sida. 

Hur lång är leveranstiden?

Leveranstiden inom Sverige är vanligtvis 2-4 arbetsdagar. 

Hur går jag till väga om jag vill reklamera en vara?

Det första du gör när du upptäcker ett fel på en vara är att höra av dig till oss. Det gör du bäst genom att mejla [email protected] eller ringa mig på 0708-177 554. Vi undersöker sedan om vi kan avhjälpa felet och i annat fall ersätts du med en ny vara. Om inga av dessa alternativ är möjliga får du givetvis pengarna tillbaka. Det är viktigt att du beskriver vad som är fel på varan när du mejlar eller sms:ar oss. Vi betalar returfrakten vid godkänd reklamation.

Hur går jag till väga om jag ångrar mitt köp och vill returnera en vara?

Om du vill returnera en vara skickar du tillbaka varan i oanvänt och oskadat skick till oss inom 14 dagar efter det du kontaktat oss angående att du vill returnera varan. Låt alla etiketter sitta kvar på varan och använd emballaget du fick varan i. Du betalar själv frakten vid retur.
Skicka varan till: LillaSkåne, Engelbrektsgatan 7, 211 33 Malmö, Sverige


Att handla hos oss

Vi vill att du som kund ska vara trygg och trivas hos oss. 

Vi följer alltid Konsumentverkets och Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Konsumentköplagen och lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler gäller vid ditt köp här hos oss. 

Vi strävar efter att göra bra miljöval och väljer därför att ha ofärgad papp och kartong i paketen vi skickar till dig. Det är lätt att bara lägga i återvinningen eller kanske använda en gång till. 

Returfrakt betalas av köparen såvida det inte är fel på varan.

Du har 14 dagars öppet köp räknat från det att du tar emot varan och 90 dagars bytesrätt. Vid byte eller retur måste varan vara oanvänd i originalskick och i originalförpackning.

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till utlämningsstället och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket. Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet och skadan är av den art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om en produkt skulle vara felaktig eller skadad vid ankomst kontakta oss på LillaSkåne omgående. Har du beställt och inte hämtat ut din försändelse innan den går i retur till oss (efter 14 dagar) måste vi debitera dig 200 kr för vårt arbete.


Integritetspolicy enligt gällande GDPR-lagstiftning

För att kunna hantera din order behöver vi ditt namn, adress, mejladress och, om du önskar sms-avisering när ditt paket finns att hämtas ut, ditt mobilnummer. För att kunna skicka din beställning till dig så behöver vi uppgifter om ditt namn och din adress till transportföretaget. 

Du kan när som helst begära att få reda på vilka uppgifter vi har om dig samt begära att vi raderar dem ur vårt register. Du har även rätt att, utan dröjsmål, få felaktiga uppgifter korrigerade. För frågor kontakta [email protected]


Köpvillkor

Allmänt

Följande allmänna villkor är tillämpliga på alla köp som du gör i LillaSkånes nätbutik. Genom att beställa varor hos LillaSkåne accepterar du att bli bunden till villkoren.
Du måste vara myndig, det vill säga över 18 år, för att kunna ingå köp i LillaSkånes webshop. Är du yngre så kontakta oss via telefon eller mejl så ska vi försöka lösa det.
LillaSkåne har rätt att när som helst göra ändringar i dessa allmänna villkor. Avisering om ändring sker på www.lillaskane.se med 30 dagars varsel. Fortsätter du att handla i LillaSkånes nätbutik efter det att de nya villkoren trätt i kraft kommer du anses ha accepterat villkoren. 

Våra produkter

Produkterna i LillaSkånes nätbutik är tillverkade av tillverkare som är utvalda av oss på LillaSkåne. Produkternas huvudsakliga egenskaper framgår av produktbeskrivningen som finns angiven vid varje produkt i nätbutiken. De bilder som presenterar respektive produkt är en illustration och exempel på hur produkten ser ut men garanterar inte produktens exakta utseende. Färger kan till exempel återges olika på olika bildskärmar men vi gör allt för att göra färgen på produkten så mycket rättvisa det bara går. Produkterna är ibland helt unika i sitt slag eller tillverkade i en liten serie. Det enskilda föremålet präglas av variationer i utförandet som återspeglar det levande material och den hantverksmässiga tillverkningen. Av denna anledning kan inte varje produkt se exakt ut som på bilden. 

Leveransvillkor

Normal leveranstid är två till fyra arbetsdagar. Under högsäsong kan det ta längre tid.

Vi strävar efter att göra bra miljöval och väljer att ha ofärgad papp och kartong i paketen vi skickar till dig - lätt att bara lägga i återvinningen eller kanske använda en gång till.

Vi skickar beställningar med DHL och PostNord. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Ta inte emot ett skadat paket. Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket ca 1 månad, brev 14 dagar), fakturerar vi dig 200 kr för vårt arbete med hantering av varorna.

Fraktkostnaden för försändelser till övriga Europa debiteras efter den faktiska vikten och storleken. Prissättning sker efter fraktföretagets portotabell för brev och paket.  


Ångerrätt/Reklamation

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits. Detta gäller inte vid specialbeställda varor.

Så här gör du vid byte
  1. Skicka ett tydligt meddelande om att du vill göra ett byte till oss på [email protected] inom 90 dagar från det du mottog produkten så att vi kan reservera den produkt du vill byta till. Du kan även använda Konsumentverkets ångerblankett om du hellre vill det. 
  2. Skicka sedan tillbaka produkten. Packa produkten som du vill byta som den var förpackad i originalförpackningen så att produkten inte skadas under transport. Använd det packmaterial du mottog i leveransen. Kontakta oss gärna om du har några frågor så hjälper vi dig. Om produkten blir förstörd under transport återbetalas inte kostnaden för produkten. 
  3. När vi mottagit, kontrollerat och godkänt den returnerade varan sänder vi dig den nya varan du valt. Vid utnyttjande av din ångerrätt står du som kund för returfrakten. 
Så här gör du vid retur
  1. Skicka ett tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet till oss på [email protected] inom 14 dagar från det du mottog produkten. Ange gärna anledningen till returen. Du kan även använda Konsumentverkets ångerblankett
  2. Skicka tillbaka produkten senast 14 dagar efter att du lämnade meddelande om att du vill utöva din ångerrätt och en kopia på orderbekräftelsen. Tänk på att packa produkten som du vill lämna tillbaka som den var förpackad i originalförpackningen så att den inte skadas i transporten. Använd det skyddsmaterial som du mottog i leveransen. Kontakta oss gärna om du har några frågor så hjälper vi dig. Om produkten blir förstörd under transport återbetalas inte kostnaden för produkten. Vid utnyttjande av din ångerrätt står du som kund för returfrakten.
  3. När vi mottagit returen kontrollerar vi att den är hel, oskadd och oanvänd. Om returen godkänns av oss väntar vi att du som kund meddelar om du vill ha ett tillgodokvitto (gäller ett år) eller vill välja en annan vara. Vid utnyttjande av din ångerrätt står du som kund för returfrakten.

Reklamation

Så snart du fått din beställda produkt ska du undersöka att den inte är felaktig. Om en produkt skulle vara felaktig eller skadad vid ankomst kontakta oss på LillaSkåne omgående. Se även nedanstående text om transportskador. Har varan ett fel som är grund för reklamation så kontakta oss på [email protected] så ser vi till att hjälpa dig på bästa sätt. Vid bedömning av om reklamationen på grund av fel ska anses föreligga tar LillaSkåne alltid hänsyn till hantverkarens tillverkningsprocess och dess påverkan på produkten. Fel anses föreligga om produkten till exempel inte överensstämmer med vad som avtalats eller som den marknadsförts. Vid godkänd reklamation står LillaSkåne för returfrakten. Vid fel på en produkt repareras eller ersätts produkten på LillaSkånes bekostnad. Om detta inte kan ske har du som kund rätt att kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet, eller om felet är av väsentlig betydelse för dig kan du ha rätt att häva köpet. 

Vid reklamation på grund av felaktig produkt återbetalas samtliga fraktkostnader och produktens pris när den returnerade varan mottagits av LillaSkåne. 

Transportskador

Eventuella transportskador, minskning eller förlust ska omedelbart anmäla till fraktbolaget och till LillaSkåne snarast efter att du erhållit produkten. Synliga transportskador, minskning eller förlust ska anmälas omgående i samband med uthämtning eftersom dessa vanligtvis omfattas av fraktbolagets ansvar där reklamationsfristen i regel är väldigt kort. Skadorna ska antecknas i ett transportdokument eller i annan handling och styrkas av fraktbolagets representant. Dolda skador ska anmälas till fraktbolaget snarast, dock senast sju (7) dagar efter mottagandet. Du ansvarar därför för att avemballera och inspektera produktens skick snarast efter mottagandet. Du får inte använda den skadade produkten och måste behålla emballaget så att det kan besiktigas vid handläggningen av skadeärendet. 

Som kund står du risken för produkten vid eventuella returer. Retur ska ske enligt instruktion från LillaSkåne. 

Personuppgiftslagen

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i dataskyddsförordningen. 

SMS-utskick

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.

Tvist

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med oss. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/