Din varukorg är tom!  

Vanliga frågor: 

Vad kostar frakten?
Har du möjlighet att hämta varan i butiken så kostar det naturligtvis ingenting. Skickar vi varan betalar du en avgift på 59 kronor. Om varan kan läggas i en brevlåda är fraktkostnaden 29 kronor.  
Du betalar frakt när du returnerar varor vid ånger. 

Vem tillverkar produkterna som säljs i nätbutiken?
Det är skånska hantverkare som gör sakerna. Namnet på hantverkaren ser du om du i texten som kommer upp om du klickar på produkten.

Hur lång bytesrätt har jag?
90 dagar. Se mer information i texten under Ångerrätt/Reklamation längre ner på denna sida. 

Hur lång är leveranstiden?
Leveranstiden inom Sverige är vanligtvis 1-3 arbetsdagar. 

Hur går jag till väga om jag vill reklamera en vara?
Det första du gör när du upptäcker ett fel på en vara är att höra av dig till oss. Det gör du lättast via heidi.green@lillaskane.se eller på telefon 0708-177 554. Vi undersöker sedan om vi kan avhjälpa felet och i annat fall ersätts du med en ny vara. Om inget av dessa alternativ är möjligt får du givetvis pengarna tillbaka. Det är viktigt att du skriver vad som är fel på varan när du kontaktar oss. Vi betalar returfrakten vid fel/reklamation.

Hur går jag till väga om jag ångrar mitt köp och vill retunera en vara?
Om du vill returnera en vara skickar du tillbaka varan i oanvänt och oskadat skick till oss inom 14 dagar. Låt alla etiketter sitta kvar på varan och använd emballaget du fick varan i. Du får själv stå för portot vid en retur. Efter det att vi har mottagit ditt returpaket betalas dina pengar tillbaka inom 14 dagar.
Skicka varan till: LillaSkåne, Birger Jarlsgatan 75, 216 11 Limhamn, Sverige

Kan man få hjälp med att göra en beställning?
Självklart, hör av dig till oss på 0708- 177 554 så hjälper vi till med att göra beställningen. 


Köp- och leveransvillkor

Vi vill att du som kund ska vara trygg och trivas hos oss.

Vi följer alltid Konsumentverkets och Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Konsumentköplagen och lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler gäller vid ditt köp här hos oss. 

Normal leveranstid inom Sverige är cirka tre arbetsdagar. Under högsäsong kan det ta lite längre tid.

Vi strävar efter att göra bra miljöval och väljer därför att ha ofärgad papp och kartong i paketen vi skickar till dig. Det är lätt att bara lägga i återvinningen eller kanske använda en gång till.

De flesta paket skickas med Postnord och mindre varor skickas ibland som brev. Pris för frakt sätts efter vikt på beställningen och kan ses när du kommer till kassan. 

Returfrakt betalas av köparen såvida det inte är fel på varan.

Du har 14 dagars öppet köp räknat från att du tar emot varan och 90 dagars bytesrätt. Vid byte eller retur måste varan vara oanvänd i originalskick och i originalförpackning.

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till utlämningsstället och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket. Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet och skadan är av den art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (efter 14 dagar) så måste vi debitera dig 200 kr för vårt arbete och för våra kostnader.

 

Integritetspolicy enligt gällande GDPR-lagstiftning

För att kunna hantera din order behöver vi ditt namn, adress, mejladress och, om du önskar smsavisering när ditt paket finns att hämtas ut, ditt mobilnummer. För att kunna skicka din beställning till dig så behöver vi uppgifter om ditt namn och din adress till transportföretaget. 

I samband med din order registrerar vi dig för vårt nyhetsbrevsutskick via mejl. Vi skickar ut max tio nyhetsbrev per år och det finns alltid möjlighet att avanmäla dig från ytterligare utskick. 

Du kan när som helst begära att få reda på vilka uppgifter vi har om dig samt begära att vi raderar dem ur vårt register. Du har även rätt att, utan dröjsmål, få felaktiga uppgifter korrigerade. För frågor kontakta heidi.green@lillaskane.se

 

Köpvillkor

Allmänt

Följande allmänna villkor är tillämpliga på alla köp som du gör i LillaSkånes webshop. Genom att beställa varor hos LillaSkåne accepterar du att bli bunden till villkoren. 
Du måste vara myndig, det vill säga över 18 år, för att kunna ingå köp i LillaSkånes webshop. Kontakta oss via telefon eller mejl så ska vi försöka lösa det. 
LillaSkåne har rätt att när som helst göra ändringar i dessa allmänna villkor. Avisering om ändring sker på www.lillaskane.se med 30 dagars varsel. Fortsätter du att handla i LillaSkånes nätbutik efter det att de nya villkoren trätt i kraft kommer du anses ha accepterat villkoren. 

Produkter

Produkterna i LillaSkånes webshop är tillverkade av enskilda hantverkare som är utvalda av oss på LillaSkåne. Produkternas huvudsakliga egenskaper framgår av produktbeskrivningen som finns angiven vid varje produkt på webshopen. De bilder som presenterar respektive produkt är en illustration och exempel på hur produkten ser ut men garanterar inte produktens exakta utseende. Färger kan till exempel återges olika på olika bildskärmar men vi gör allt för att göra färgen på produkten så mycket rättvisa det bara går. Varje produkt är framställd av hantverkaren och är helt unika i sitt slag eller tillverkad i en liten serie. Det enskilda föremålet präglas av variationer i utförandet som återspeglar det levande material och den hantverksmässiga tillverkningen. Av denna anledning kan inte varje produkt se exakt ut som på bilden. 

 

Leveransvillkor

Normal leveranstid är cirka tre dagar. Under högsäsong kan det ta längre tid.

Vi strävar efter att göra bra miljöval och väljer att ha ofärgad papp och kartong i paketen vi skickar till dig - lätt att bara lägga i återvinningen eller kanske använda en gång till.

Vi skickar beställningar med Postnord. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket ca 1 månad, brev 14 dagar), fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna.

Fraktkostnaden för en beställning debiteras efter den faktiska vikten, detta sker automatiskt i webshopen, och kostnaden för frakten redovisas i kassan. Prissättning sker efter postens portotabell för brev och paket. Observera att vi just nu inte har någon fraktkostnad!

 

Ångerrätt/Reklamation

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits (gäller ej vid specialbeställda varor). 

Så här gör du vid byte
  1. Skicka ett tydligt meddelande om att du vill göra ett byte till oss på heidi.green@lillaskane.se inom 90 dagar från det du mottog produkten så att vi kan reservera den produkt du vill byta till. Du kan även använda Konsumentverkets ångerblankett om du hellre vill det. 
  2. Skicka sedan tillbaka produkten. Packa produkten som du vill byta som den var förpackad i originalförpackningen så att produkten inte skadas under transport. Använd det packmaterial du mottog i leveransen. Kontakta oss gärna om du har några frågor så hjälper vi dig. Om produkten blir förstörd under transport återbetalas inte kostnaden för produkten. 
  3. När vi mottagit, kontrollerat och godkänt den returnerade varan sänder vi dig den nya varan. Om den nya produkten är dyrare betalar du mellanskillnaden och är köpet billigare så återbetalar vi mellanskillnaden. Eventuell återbetalning kommer att ske utan dröjsmål och senast 14 dagar från den dag vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalning som du själv använde för den inledande affärshändelsen, om du inte kommit överens med oss om något annat. Vid utnyttjande av din ångerrätt står du som kund för returfrakten.
Så här gör du vid retur
  1. Skicka ett tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet till oss på heidi.green@lillaskane.se inom 14 dagar från det du mottog produkten. Ange gärna anledningen till returen. Du kan även använda Konsumentverkets ångerblankett
  2. Skicka tillbaka produkten senast 14 dagar efter att du lämnade meddelande om att du vill utöva din ångerrätt och en kopia på orderbekräftelsen. Tänk på att packa produkten som du vill lämna tillbaka som den var förpackad i originalförpackningen så att den inte kan skadas i transporten. Använd det skyddsmaterial som du mottog i leveransen. Kontakta oss gärna om du har några frågor så hjälper vi dig. Om produkten blir förstörd under transport återbetalas inte kostnaden för produkten. Vid utnyttjande av din ångerrätt står du som kund för returfrakten.
  3. När vi mottagit, kontrollerat och godkänt varan sker återbetalning utan dröjsmål. Om den nya produkten är dyrare betalar du mellanskillnaden via en ny faktura och är köpet billigare så återbetalar vi mellanskillnaden. Eventuell återbetalning kommer att ske utan dröjsmål och senast 14 dagar från den dag vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalning som du själv använde för den inledande affärshändelsen, om du inte kommit överens med oss om något annat. Vi får vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka produkten från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt produkten. Vid utnyttjande av din ångerrätt står du som kund för returfrakten.

Reklamation

Så snart du fått din beställda produkt bör du så snart som möjligt undersöka att den inte är felaktig. Om en produkt skulle vara felaktig eller skadad vid ankomst kontakta oss på LillaSkåne omgående. Har du inte reklamerat felet inom ett år från det du mottog produkten, förlorar du rätten att reklamera varan på grund av felet. 
Har varan ett fel som är grund för reklamation så kontakta oss på heidi.green@lillaskane.se så ser vi till att hjälpa dig på bästa sätt. Vid bedömning av om reklamationen på grund av fel ska anses föreligga tar LillaSkåne alltid hänsyn till hantverkarens tillverkningsprocess och dess påverkan på produkten. Fel anses föreligga om produkten till exempel inte överensstämmer med vad som avtalats eller som den marknadsförts. Vid godkänd reklamation står LilllaSkåne för returfrakten. Vid fel på en produkt repareras eller ersätts produkten på LillaSkånes bekostnad. Om detta inte kan ske har du som kund rätt att kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet, eller om felet är av väsentlig betydelse för dig kan du ha rätt att häva köpet. 

Vid reklamation på grund av felaktig produkt återbetalas samtliga fraktkostnader och produktens pris när den returnerade varan mottagits av LillaSkåne. 

Transportskador

Eventuella transportskador, minskning eller förlust ska omedelbart anmäla till fraktbolaget och till LillaSkåne snarast efter att du erhållit produkten. Synliga transportskador, minskning eller förlust ska anmälas omgående i samband med uthämtning eftersom dessa vanligtvis omfattas av fraktbolagets ansvar där reklamationsfristen i regel är väldigt kort. Skadorna ska antecknas i ett transportdokument eller i annan handling och styrkas av fraktbolagets representant. Dolda skador ska anmälas till fraktbolaget snarast, dock senast sju (7) dagar efter mottagandet. Du ansvarar därför för att avemballera och inspektera produktens skick snarast efter mottagandet. Du får inte använda den skadade produkten och måste behålla emballaget så att det kan besiktigas vid handläggningen av skadeärendet. 

Som kund står du risken för produkten vid eventuella returer. Retur ska ske enligt instruktion från LillaSkånes webshop. 

 

Betalningsalternativ

    - Klarna Checkout

    Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

    Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.
     

    - Klarna Faktura
    När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

    • Få alltid hem varan innan du betalar
    • Betalningstid - alltid 14 dagar
    • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
    • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
    • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
    • Möjlighet till delbetalning

    Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

    * Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.
     

    - Klarna Konto
    Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

    • Få alltid hem varan innan du betalar
    • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
    • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
    • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
    • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
    • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
    • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

    Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

    Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

    Läs mer: Allmänna villkor
    Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation 
     

    - Postförskott
     Du handlar mot traditionellt postförskott och betalar när du hämtar varorna.
     

    - Förskottsbetalning
    Du betalar in pengar i förväg till vårt bankgironummer. Efter att du skickat din order i kassan får du information på skärmen samt via E-post hur du går tillväga. Räkna med någon dags extra leveranstid om du väljer förskottsbetalning.

     

    Personuppgiftslagen

    Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i dataskyddsförordningen. 

     

    SMS-utskick

    Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.

     

    Tvist

    Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

    Drift & produktion: Wikinggruppen

    Produkten har blivit tillagd i varukorgen